¡STOP DISASTERS!

Nom: Stop Disasters

Alumnes: Raquel Gallego Aguilar i Esther Rodríguez Boeta

Autor/a del joc: ISDR

Link del joc: http://www.stopdisastersgame.org/es/home.html 

Exemple partida: https://www.youtube.com/watch?v=YCswb1v6rnQ&t=80s 

1. ANÀLISI DEL MÓN FICTICI DEL VIDEOJOC:

1.1 Trama argumental

Els desastres naturals destrueixen vides i mitjans de subsistències. Cada any afecten a milions de persones. A traves de una simulació dels desastres naturals que succeeixen arreu del món (Àsia sud-oriental, Amèrica central, Centre de ‘Austràlia, Mediterrani oriental i Europa central / oriental) el jugador podrà reduir els costos humans, físics i econòmics, planejant  i construint un entorn segur per la població, mitjançant la comprensió dels perills i l’aplicació dels mètodes idonis de prevenció. L’objectiu principal del joc és evitar que la població mori per culpa d’aquests desastres naturals i la menor quantitat de destrosses possibles de l’entorn.

1.2 Personatges

En el joc, el protagonista és el subjecte del joc, que es qui fa la tasca de millorar els espais per la disminució d’efecte del desastre. El jugador no té cap representació gràfica en el joc.
També trobem personatges secundaris, un diferent a cada escenari, per lo que n’hi ha un total de 5.  Aquest te el rol d’àrbitre. Aquests tenen la funció d’informar, així com donar indicacions i pistes per tal d’aconseguir el menor de danys possibles.
Els 5 personatge secundaris són de genere masculí, cada un d’un origen diferent respecte a l’escenari on es troben. La seva aparença i els seus trets, defineixen molt bé l’origen de cada un d’ells.

Personatge escenari 1: Tsunami – Àsia sud-oriental.
protagonista tsunami
El personatge de l’escenari principal surt en un primer pla. És un home de pell morena i cabell fosc. Aquest té uns trets característics que podríem dir que té uns 60 anys. El personatge porta com a indumentaria un polo de color borgonya.
El personatge de l’escenari principal surt en un primer pla. És un home de pell morena i cabell fosc. Aquest té uns trets característics que podríem dir que té uns 60 anys. El personatge porta com a indumentaria un polo de color borgonya.

Personatge escenari 2: Cicló – Amèrica central.protagonista cicló
El personatge de l’escenari principal surt en un primer pla. És un noi de pell morena i cabell fosc, al igual que l’anterior. Aquest té uns trets característics com l’abundant cabell arrissat i la barba, tant mateix com la pell sense cap tipus d’arruga, que ens indica que és un noi jove d’uns 30 anys aproximadament. El personatge porta com a indumentaria una samarreta de color verd i dos collarets.  

Personatge escenari 3: Incendi forestal – Centre d’Austràlia.
protagonista incendi
El personatge de l’escenari principal surt en un primer pla. És un home de pell morena i cabell fosc, al igual que els dos personatges anteriors. Aquest personatge porta com a complement una bandana al cabell de color verd i com a indumentaria una samarreta de color blanc. Té uns trets molt marcats. Podríem dir que aquest personatge té uns 40 anys aproximadament.

Personatge escenari 4: Terratrèmol – Mediterrani oriental.
protagonista terratremol
El personatge de l’escenari principal surt en un primer pla. És un home de pell blanca i cabell i un bigoti canós, el que ens marca que el personatge és d’edat avançada juntament amb les imperfeccions de la pell. Aquest home porta com a indumentaria un jersei marró amb un coll de camisa blanc.

Personatge escenari 5: Inundació – Europa central / oriental.
protagonista inundació
El personatge de l’escenari principal surt en un primer pla. És un noi de pell blanca i cabell curt morè. Aquest podríem dir que és jove, i que ronda entre uns 20 i 30 anys, pels seus trets facials. La seva indumentaria és una samarreta negra.

Per últim podem mencionar que hi ha personatges que formen part dels escenaris, però que aquests no tenen cap més funció que decorativa. Són personatges poc detallats que no se’ls pot identificar el gènere.
baixa

1.3 Escenaris

El joc es desenvolupa a partir de 5 escenaris, cada un d’ells relacionats amb un desastre natural.

1)Tipus de desastre → Tsunami
Ubicació → Àsia sud-oriental
Terreny → Llogaret costanera

Aquests escenari es tracta d’un llogaret costanera d’Àsia, on viuen sobretot de la pesca i el turisme. Com es pot observar a la imatge es presenta un escenari on el llogaret coster compte de molta vegetació, i de 10 nivells de terreny.
tsunami_scene

2)Tipus de desastre → Cicló
Ubicació → Amèrica central
Terreny → Illes del Carib

Aquests altre escenari es tracta d’un poble del Carib, on viuen principalment de la pesca i el turisme. Com es pot observar a la imatge es presenta un escenari on el poble compte de bastant vegetació, de platja amb port i de 7 nivells de terreny.
hurricane_scene

3) Tipus de desastre → Incendi forestal
Ubicació → Centre d’Austràlia
Terreny → Planes àrides

Aquest es tracta dels suburbis d’una ciutat australiana propensa als incendis forestals, on viuen principalment de l’agricultura i els serveis. En aquest escenari a  diferencia del dos escenaris anteriors es pot observar una ciutat que compte de vegetació més seca, i de 7 nivells de terreny.
wildfire_scene

4) Tipus de desastre → Terratrèmol
Ubicació → Mediterrani oriental
Terreny → Colines de zones baixes

Aquesta ciutat de la Mediterrània es troba en una zona d’activitat sísimica, viuen de l’agricultura, els serveis i el turisme. Aquesta zona és rocosa i com a vegetació podem apreciar que hi ha abundància d’arbres. Té 10 nivells de terreny.
earthquake_scene

5)Tipus de desastre → Inundació
Ubicació → Europa central / oriental
Terreny → Terreny inundable

Aquesta és una ciutat de l’Europa central situada a prop d’una zona muntanyosa propensa a inundacions. Viuen principalment dels serveis i la generació de energia. Hi ha abundant vegetació i camps, i també un riu que travessa el territori. Hi han 10 nivells de terreny.
flood_scene

Cada escenari varia segons el nivell. Com més alt és el nivell que escollim, més gran serà el territori de l’escenari.

nivell facil_petit - escenari terremoto nivell mitja_intermig - escenari terremoto nivell dificil_gran - escenari terremoto

1.4 Objectes atrezzo:

tabla

1.5 Estructura temportal

La relació de les dimensions temporals del joc seria asimètrica. Hi ha un temps limitat en cada partida/nivell. El temps en el joc està accelerat.
Per a poder veure com accelera el temps, es representat gràficament en un indicador retolat anomenat “probabilty”.

2. SISTEMA DE REGLA I INTERACCIONES:

2.1 Regles explicites

El jugador pot iniciar la partida en un dels 5 escenaris diferents, amb la seva missió corresponen (amb ajuda d’indicacions de l’àrbitre). Tots els escenaris tenen una mateixa missió, evitar la major quantitat de danys possibles, tan econòmics com a nivell de morts. Per a poder evitar aquests danys, s’hauran de fer millores al territori, a les instal·lacions i construir nous edificis (cases de bones qualitats, escola, hospital…).
Al iniciar la partida es dona un pressupost i un temps determinat per aconseguir fer el màxim de millores possibles abans de que arribi el desastre.

Principalment l’objectiu del joc és salvar la major quantitat de població possible juntament amb evitar tots els danys possibles del territori. A més a més tots els escenaris comparteixen els següents objectius:

  • Construcció de habitatges per persones, de hospitals, escoles i de les instal·lacions necessàries per evitar al màxim nombre de desperfectes segons cada desastre natural (exemples → Tsunami i terratrèmol: Sensor sísmic / Incendis forestals: plantar arbres resistents al foc / Inundació: Estabilitzador de pendents / Cicló: Manglars). S’ha de tenir en compte a l’hora de construir, quin risc té cada terreny, per tal de construir en aquells més segurs. El risc el podem saber pitjant en cada terreny en l’opció d’informació, on també trobarem un petit resum de cada espai segons el seu perill (segons el nivell de risc, és marca amb un color o un altre, aquests els trobem explicats en la barra inferior en forma de llegenda de verd a fuccia).
  • Millores en els habitatges dels residents i els edificis públics per garantir la seguretat d’aquestes enfront el desastre natural.

En cada escenari aquests objectius i limitacions varien segons el nivell de dificultat:

6a687947-06f2-44ab-904e-b5bde5af6ad6

2.2 Mecàniques de joc

La eina per jugar i realitzar les accions en el joc és únicament el ratolí.
En prémer sobre qualsevol dels requadres s’obre el “polsador de requadres” on pots seleccionar les opcions disponibles.La forma de desplaçar-se pels escenaris i mapes és en diagonal (prement les fletxes) o mitjançant el mapa en miniatura.
8822e036-d1ed-427f-8e58-5068a560a4a6

  • Les accions que es poden realitzar en el joc són les següents: Construir, aplicar barreres, millores, informar i destruir.
  • Gràcies a les barres superiors i inferiors, el jugador podrà accedir a tota la informació necessària per poder avançar en el joc. En la barra inferior ens surt el pressupost, la població, el mapa, el nivell de risc de cada zona, i la dificultat, on podem veure el desastre del territori (tsunami, inundació…) i la probabilitat de que succeeixi aquest.
    En la barra superior trobem el panorama global (on trobem tota la informació dels objectius i limitis en cada escenari) i dades essencials (aquelles dades addicionals per a poder anar avançant en el joc). 

Objectes simbòlics (Game Tokens):
Algunes opcions provoquen l’aparició de targetes o cartells, que donaran informació addicional per a poder avançar en el joc.
Aquestes són dades essencials, i en cada situació hi ha 15 dades essencials, que el jugador anirà trobant a mesura que el joc avança. Al trobar aquestes dades el jugador obtindrà punts addicionals.

3. ASPECTES PEDAGÒGICS I SOCIALS:

3.1 Objectius pedagògics/socials

El joc pretén mostrar al públic quins són els principals desastres naturals que es produeixen al planeta. Simulant desastres des de EIRD[1] de les Nacions Unides. Es vol crear consciència, sensibilitzar i mostrar als jugadors quin es l’impacte que poden arribar a tenir aquests desastres naturals en el planeta, per això estan incloses les fitxes informatives en el joc, les quals són basades en fets reals. El joc també pretén mostrar com es pot reduir la catàstrofe d’un lloc, tant a nivell físic (persones) com econòmic (espai), mitjançant recursos de millora i condicionament dels espais.  

[1] La EIRD son les sigles de la Estratègia Internacional per a la Reducció dels Desastres, de les Nacions Unides. Aquesta estratègia vincula a nombroses organitzacions, Universitat i Institucions entorn a un objectiu comú: Reduir el numero de morts i ferits que causen els desastres provocats per perills naturals. La EIRD proposa mitjans i mesures per reduir els efectes dels desastres causats pels perills naturals.

3.2 Estratègies pedagògiques/socials

L’estratègia pedagògica emprada és constructivista. A l’usuari se li presenten uns problemes en un territori en concret amb un pressupost limitat i aquest ha de solucionar els problemes i prioritzant on inverteix aquests diners. El “premi” del jugador és veure com fent un bon estudi de terreny, ha pogut salvar vides. En cada escenari es contemplen diversos problemes, per lo que el personatge tindrà que tenir en compte en cada territori, analitzar bé quines són les millors solucions.
El jugador té les indicacions necessàries per tal de poder salvar els habitants dels llocs.

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s